De bouw van de nieuwe Universiteitsbibliotheek (UB) in het Universiteitskwartier (UK) gaat de eindfase in. De spectaculaire dakconstructie van staal verbindt inmiddels de omringende gebouwen. De komende maanden wordt het glas in de stalen dakspanten gezet waarna het imposante atrium van de nieuwe UB een feit is. Ook is met de nieuwbouw op de hoek met de Nieuwe Doelenstraat gestart. De afbouw binnenin het gebouw en de inrichting van de UB volgen daarna. De nieuwe UB gaat naar verwachting open in 2025.
Hoogste punt is bereikt van de kapconstructie boven de telefoontoren.

Gevel weer intact

Van buiten is het gebouw onherkenbaar. Door de gevelreiniging en -restauratie ziet het gebouw er als nieuw uit en heeft het een prachtige en frisse uitstraling gekregen. Alle hak- en slijpwerkzaamheden aan de gevel zijn gedaan, het voegwerk is klaar en de oorspronkelijke kleuren van de verschillende stenen zijn weer zichtbaar. De steiger aan de Nieuwe Doelenstraat is weg en de nieuwe gevel siert het gebouw. Met de originele kleur groen op de kozijnen is de gehele gevel nu teruggebracht in oorspronkelijke staat. Op de hoek Binnengasthuisstraat/Nieuwe Doelenstraat is gestart met het nieuwbouwdeel dat straks omhuld wordt met een iconisch gevelscherm.

Atriumkap

De stalen atriumkap is een esthetische en constructieve topprestatie. De voormalige binnentuin van het Binnengasthuis was volledig gevuld met steigers voor de stalen boomconstructie die het atriumdak draagt. De kap is van binnenuit naar buiten gemonteerd: vanuit de stalen boomconstructie naar het Zusterhuis en de Tweede Chirurgische Kliniek. Begonnen met een ovalen stalen ring in het midden, met stalen liggers naar volgende ring, bouwt de aannemer richting de bestaande daken. De staalconstructie van de atriumkap is element voor element via water aangevoerd en gemonteerd tot het geheel het atrium overdekt. Eind 2023 zijn alle glasplaten in het stalen dak geplaatst.

Studeren tussen metershoge boeken

Een ander staaltje vakmanschap is de omvorming van de 22 ziekenzalen van de Tweede Chirurgische Kliniek tot studiezalen. Met boekenkasten tot aan het hoge plafond hebben de studiezalen een moderne layout gekregen binnen de monumentale vleugels van de Kliniek. De bovenste boekenplanken zijn bereikbaar via een trap in de gang en een entresol in de zaal. Eén studiezaal is in de zomer helemaal afgemaakt, compleet met entresol. Deze zaal dient als voorbeeld voor de bouw van de 21 andere studiezalen.

Zo duurzaam mogelijk

De UvA bouwt een zo duurzaam mogelijk nieuwe UB en zet hiervoor de nieuwe technieken in. Deze zomer zijn er twee bronnen voor de Warmte Koude Opslag (WKO) installatie gerealiseerd. De WKO verwarmt en koelt het gebouw door middel van bodemenergie. Warmte en koude wordt in water tot maximaal 180 meter diep onder de grond opgeslagen. In de zomer wordt koud water uit de bodem gehaald om het gebouw te koelen. Tegelijkertijd wordt de warmte uit het gebouw afgevoerd en in de bodem opgeslagen voor gebruik in de winter. Met behulp van een warmtepomp wordt het water in de winter vervolgens op de ideale temperatuur gebracht om het gebouw te verwarmen. De WKO-bronnen worden in de toekomst onderdeel van een WKO-ringleiding waar meer UvA-gebouwen in het Universiteitskwartier op aangesloten worden.

Bibliotheek met ongekende mogelijkheden

De nieuwe UB voldoet straks aan alle eisen van deze tijd. Behalve dat studenten, docenten en onderzoekers hier kunnen studeren en onderzoek doen, zijn er multifunctionele onderwijszalen. Deze kunnen worden ingezet voor colleges, maar ook voor evenementen en zelfstudie. De mooiste zaal van het gebouw, een voormalige collegezaal met een tribuneopstelling, krijgt ook een bioscoopfunctie. Een andere zaal wordt ingezet als focusruimte, een ruimte waar begeleide studiesessies plaatsvinden voor studenten met ADHD of zij die extra motivatie kunnen gebruiken om bijvoorbeeld hun scriptie af te ronden. Het Data Science Centre van de UvA, onderdeel van de Bibliotheek, wordt ook gehuisvest in de nieuwe UB. Zo wordt de UB een interdisciplinaire plek die kennisdeling en -ontwikkeling tussen verschillende faculteiten stimuleert. Behalve van studieplekken kunnen studenten gebruikmaken van een brainstormkamer, een debatkamer of een echte studio. Of wat dacht je van werken aan een project in het voormalig telefoontorentje (zie afbeelding)? Voor presentaties is er een videowall in het atrium van ruim 7 meter breed. Met de 15000 m2 en de 358 verschillende ruimtes, kan iedereen straks een inspirerende plek vinden voor de werkzaamheden van die dag.

Video

De bouw heeft helaas vertraging opgelopen en de verwachting is dat we opengaan in het derde kwartaal van 2025. In bijgaande video kun je zien wat er het afgelopen jaar is gebeurd, hoe het stalen atriumdak vorm krijgt en hoe indrukwekkend het gebouw wordt.